Monday, February 28, 2011

Kejatuhan ASPIRASI? Di mana Salahnya.

Bibit-bibit kejatuhan gerakan mahasiswa ini telah mula wujud pada Pilihanraya Kampus (PRK) yang lalu. Hilang 2/3 majoriti di kerusi MPP atau hilang ke semua kerusi Majlis Tertinggi MPP di kebanyakan universiti yang utama telah menampakkan bahawa ada penyakit yang sedang dihidapi oleh gerakan mahasiswa ini. Namun, penyakit tersebut bertambah serius sehinggakan pada PRK tahun ini hampir semua universiti tumbang di tangan Pro Mahasiswa. Di mana perginya doktor pakar dalam mengubat penyakit gerakan mahasiswa ini atau adakah ubat-ubat yang diberi oleh pihak hospital atau Kementerian Kesihatan Malaysia tidak cukup mujarab untuk merawat penyakit tersebut.

Perkara utama yang ingin penulis sentuh di sini adalah peranan pihak Kementerian Kesihatan Malaysia, Hospital, Klinik Kesihatan, Klinik Swasta dan doktor-doktor pakar dalam menguruskan para pesakit ini. Berbalik kepada mahasiswa, harus diingat mahasiswa pada masa kini bukan mahasiswa yang mudah menerima apa yang ditaburi oleh sesetangah pihak apabila hampir tiba PRK. Sekarang mahasiswa sudah tahu yang mana harus diterima pakai dan yang mana harus pakai buang sahaja. Saban tahun, apabila PRK akan tiba, maka berduyung-duyung orang yang tidak dikenali datang ke gerakan mahasiswa ini untuk membantu dari segala genap, kursus itu dan ini dan sebagainya. Namun, apabila keputusan PRK keluar, maka berduyung-duyung orang yang datang tadi pergi meninggalkan kumpulan ini. Akhirnya, terkontang-kanting kumpulan ini tanpa persediaan yang rapi untuk mengasah bakat dan mencungkil bakat untuk generasi baru akan datang. Inilah penyakit utama sebenarnya yang melanda kumpulan pesakit ini.

Apabila menang, kumpulan ini tidak didendangkan oleh pihak tersebut, tetapi apabila kalah, pelbagai dakyah dan tohmahan keluar oleh pihak yang berduyung-duyung datang tadi kepada kumpulan ini. Namun, sampai bila penyakit ini akan dapat diubati. Adakah pihak Kementerian Kesihatan Malaysia akan menunggu sampai kumpulan pesakit ini mati baru hendak diberi ubat antibiotik atau injection. Adakah pihak hospital hendak menunggu arahan dari pihak Kementerian Kesihatan Malaysia baru hendak mengeluarkan segala bentuk mesin untuk membantu pesakit-pesakit ini. Jadi fikir-fikirkanlah kepada pihak-pihak berikut (Siapa yang makan cili dia yang terasa pedas).

Tidak perlu wang yang beribu-ribu K untuk memuaskan hati kumpulan ini tetapi pimpin dan dekati kumpulan ini bukan untuk seketika tetapi ia dilakukan secara ISTIQAMAH.

No comments:

Post a Comment